Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának közleménye

Díjemelés helyett szemléletváltás

Új parkolási rend bevezetését tervezi a pécsi önkormányzat. A jelenleg érvényes parkolási szabályokat 2011-ben, az előző városvezetés idején alkotta meg az önkormányzat, eredetileg azzal a céllal, hogy a belváros és a világörökségi területek forgalmát csillapítsa. Az elmúlt 9 évben a rendeletet többször módosították, a szabályozás szövege emiatt ma már nehezen áttekinthető lett. A forgalomcsillapított övezetek forgalma az évek alatt jelentősen megnőtt, az ide szóló kedvezményeket egyéni döntések alapján, átláthatatlanul osztogatták, így a parkolási rendszer már nem szolgálja az eredeti célokat. Időszerűvé vált egy új rendelet megalkotása.

Mi a cél?

Egy átlátható, teljesen új szabályozást tervez bevezetni az önkormányzat. A városvezetés meggyőződése, hogy áremelés helyett szemléletváltásra van szükség: a közös értékeink védelme fontosabb, mint az egyes emberek kényelme. Ezért fontos, hogy a forgalomcsillapított övezet gépjárműforgalma valóban korlátozott legyen, és a belvárosi parkolók működtetésére vonatkozó szabályok a közösségi, illetve a környezetbarát egyéni közlekedést, ezzel egy zöldebb város kialakítását ösztönözzék.

Azt is szeretnénk elérni, hogy a szabályozás szövege egyszerűbb, a rendelet áttekinthetőbb legyen, és a kedvezményeket ne egyéni döntések, hanem szigorú szabályok alapján ítéljék meg. Kiemelt cél, hogy a parkolási rendszer átalakítása ne díjemelés legyen, éppen ezért a behajtási engedélyek és a parkolás díjai változatlanok maradnak, vagy csökkennek.

A legfontosabb változások a korlátozott forgalmú övezetekben, ahol a cél, hogy minél kevesebben hajtsanak be: 

  • Az övezetet eseti jelleggel, alkalomszerűen használók számára fontos változás, hogy megszűnik az egy órára szóló behajtási engedély, csak teljes napra szóló engedély váltható.
  • Megváltoznak azonban a korábbi kedvezményezetti kör lehetőségei: csak a közérdekű feladatokat ellátó, a város működését biztosító szervezetek kaphatnak kedvezményeket, amelyeket a rendelet rögzíti, így azok megadása nem függ egyéni döntéstől.
  • Megszűnik az összevont behajtási és parkolási engedély.
  • Engedélyt csak a szervezet tulajdonában álló gépkocsira lehet, övezetenként külön-külön megvásárolni, magánszemélyeknek az összevont kedvezményes bérlet nem lesz elérhető.
  • Az órával ellátott, feladatalapú engedélyek megmaradnak, itt a felhasználók közé visszakerülnek a nappali szociális ellátást végző szervezetek, valamint bekerülnek a hajléktalanokkal foglalkozók és a védőnők.
  • Az övezetet rendszeresen használók, mint az itt lakók, itt tanulók élete nem változik meg januártól sem.
  • Nem változik a behajtási engedélyek ára, és az övezet iskoláiba, óvodáiba járó gyermekek szállítására vonatkozó szabályok is változatlanok

A legfontosabb változások a parkolóövezetekben, ahol a cél a szabályok leegyszerűsítése:

  • Megszűnik a csak az I. övezetre vonatkozó parkolási bérlet. A mindkét övezetre érvényes, összevont parkolási bérlet ára csaknem ötödével (190 ezerről 160 ezer forintra) csökken.
  • Nem változnak meg az övezetek, változatlan marad a parkolójegyek ára, és a II. övezetre szóló bérlet ára is ugyanannyi marad, mint eddig.

Társadalmi vitát indítottunk

A ciklus elején párbeszédet ígértünk, hogy közös dolgainkról közösen dönthessünk, ezért a jövő év elejétől életbe léptetni tervezet új parkolási rendeletről társadalmi vitát kezdeményeztünk. A rendelettervezet szövegét elküldtük a témában érintett pécsi közigazgatási és civil szervezeteknek, és feltöltöttük a gov.pecs.hu weboldalra, ahol mindenki elolvashatja és véleményezheti. Az észrevételeket, javaslatokat 2020. november 6-ig várjuk, a beépíthető javaslatokkal kiegészített új parkolási rendeletről várhatóan még idén dönt a közgyűlés.

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata 

Díjemelés helyett szemléletváltás

Új parkolási rend bevezetését tervezi a pécsi önkormányzat. A jelenleg érvényes parkolási szabályokat 2011-ben, az előző városvezetés idején alkotta meg az önkormányzat, eredetileg azzal a céllal, hogy a belváros és a világörökségi területek forgalmát csillapítsa. Az elmúlt 9 évben a rendeletet többször módosították, a szabályozás szövege emiatt ma már nehezen áttekinthető lett. A forgalomcsillapított övezetek forgalma az évek alatt jelentősen megnőtt, az ide szóló kedvezményeket egyéni döntések alapján, átláthatatlanul osztogatták, így a parkolási rendszer már nem szolgálja az eredeti célokat. Időszerűvé vált egy új rendelet megalkotása.

Mi a cél?

Egy átlátható, teljesen új szabályozást tervez bevezetni az önkormányzat. A városvezetés meggyőződése, hogy áremelés helyett szemléletváltásra van szükség: a közös értékeink védelme fontosabb, mint az egyes emberek kényelme. Ezért fontos, hogy a forgalomcsillapított övezet gépjárműforgalma valóban korlátozott legyen, és a belvárosi parkolók működtetésére vonatkozó szabályok a közösségi, illetve a környezetbarát egyéni közlekedést, ezzel egy zöldebb város kialakítását ösztönözzék.

Azt is szeretnénk elérni, hogy a szabályozás szövege egyszerűbb, a rendelet áttekinthetőbb legyen, és a kedvezményeket ne egyéni döntések, hanem szigorú szabályok alapján ítéljék meg. Kiemelt cél, hogy a parkolási rendszer átalakítása ne díjemelés legyen, éppen ezért a behajtási engedélyek és a parkolás díjai változatlanok maradnak, vagy csökkennek.

A legfontosabb változások a korlátozott forgalmú övezetekben, ahol a cél, hogy minél kevesebben hajtsanak be: 

  • Az övezetet eseti jelleggel, alkalomszerűen használók számára fontos változás, hogy megszűnik az egy órára szóló behajtási engedély, csak teljes napra szóló engedély váltható.
  • Megváltoznak azonban a korábbi kedvezményezetti kör lehetőségei: csak a közérdekű feladatokat ellátó, a város működését biztosító szervezetek kaphatnak kedvezményeket, amelyeket a rendelet rögzíti, így azok megadása nem függ egyéni döntéstől.
  • Megszűnik az összevont behajtási és parkolási engedély.
  • Engedélyt csak a szervezet tulajdonában álló gépkocsira lehet, övezetenként külön-külön megvásárolni, magánszemélyeknek az összevont kedvezményes bérlet nem lesz elérhető.
  • Az órával ellátott, feladatalapú engedélyek megmaradnak, itt a felhasználók közé visszakerülnek a nappali szociális ellátást végző szervezetek, valamint bekerülnek a hajléktalanokkal foglalkozók és a védőnők.
  • Az övezetet rendszeresen használók, mint az itt lakók, itt tanulók élete nem változik meg januártól sem.
  • Nem változik a behajtási engedélyek ára, és az övezet iskoláiba, óvodáiba járó gyermekek szállítására vonatkozó szabályok is változatlanok

A legfontosabb változások a parkolóövezetekben, ahol a cél a szabályok leegyszerűsítése:

  • Megszűnik a csak az I. övezetre vonatkozó parkolási bérlet. A mindkét övezetre érvényes, összevont parkolási bérlet ára csaknem ötödével (190 ezerről 160 ezer forintra) csökken.
  • Nem változnak meg az övezetek, változatlan marad a parkolójegyek ára, és a II. övezetre szóló bérlet ára is ugyanannyi marad, mint eddig.

Társadalmi vitát indítottunk

A ciklus elején párbeszédet ígértünk, hogy közös dolgainkról közösen dönthessünk, ezért a jövő év elejétől életbe léptetni tervezet új parkolási rendeletről társadalmi vitát kezdeményeztünk. A rendelettervezet szövegét elküldtük a témában érintett pécsi közigazgatási és civil szervezeteknek, és feltöltöttük a gov.pecs.hu weboldalra, ahol mindenki elolvashatja és véleményezheti. Az észrevételeket, javaslatokat 2020. november 6-ig várjuk, a beépíthető javaslatokkal kiegészített új parkolási rendeletről várhatóan még idén dönt a közgyűlés.

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata 

További hírek